Autor:
Jaanus Uibu

Uurimislabor

Uurimislabor loob katsetamishuvilistele 7.-12. klassi õpilastele võimaluse läbi viia integreeritud eksperimente bioloogiast, keemiast ja füüsikast. Tartu Ülikooli Chemicumi laborites läbiviidavad õpiprogrammid on välja töötatud kooli õppekava ja raskustaset silmas pidades.

15. aprillist 24. maini pakume Graanul Investi toetusel 3. kooliastme õpilastele uurimislabori eksperimendiprogrammi PESUPÄHKEL, mis toimub Tartu Ülikooli Chemicumis (Tartu, Ravila 14a) ja kestab 3 tundi. Osalemistasu õpilasrühmale on 280 eurot. Programmi algusaeg on kell 9.00, aga kui see teile ei sobi, märkige ankeeti oma eelistus.

Image
Graanul Invest

Kõigil, kellel on soovi ja võimalust oma õpilastega uurimislaborisse tulla, palume täita

registreerimisvorm

 

Õpilaste tagasiside:

„Sai teha huvitavaid katseid ja järeldusi, sai mängida detektiivi!”

„Oli ülimalt huvitav ja tahaksin kindlasti siia veel tulla, väga lahe oli.”

Tutvu programmidega:

  • Sobiv 7.–9. klassidele.
  • Rühma suurus: 24 õpilast.
  • Ajaline kestus: 3 tundi.

Kuidas ära tunda viit mikrovetikate liiki ja tuvastada  mikroskoobi abil veeproovis leiduvaid mikrovetikad? Milline tint on sinu markeri sees? Kuidas tekib paberkromatogramm? Lisaks neile küsimustele vastuste leidmisele, saab selgeks ka enda valmistatud areomeetriga veeproovi soolasisalduse mõõtmine. Enne tuleb aga seade valmis teha ja see kalibreerida.

  • Sobiv 7.–9. klassidele.
  • Rühma suurus: 24 õpilast.
  • Ajaline kestus: 3 tundi.

Kanamuna on hinnatud toiduaine, aga samas ka huvitav bioloogiline objekt. 

Noortel munateadlastel ehk ooloogidel avaneb võimalus järjest süveneda kõigi kanamuna osade omadustesse, võttes appi erinevad keemilised ja füüsikalised katsed.

Põneva ja vaheldusrikka katsetamise tulemusena loodame üheskoos välja selgitada, kas Eestis toodetavad kanamunad sobivad tarnimiseks munalembese Aasia suurriigi paljutõotavale turule. Lisaks saavad õpilased end proovile panna huvitava ja õpetliku „Munaviktoriiniga“.

  • Sobiv 7.–9. klassidele.
  • Rühma suurus: 24 õpilast.
  • Ajaline kestus: 3 tundi.

Intensiivse põllumajandusega piirkondades võib üleväetamise tõttu sattuda veekogudesse ja põhjavette ülemäärases koguses lämmastiku- ja fosforiühendeid. Looduslikes veekogudes võivad kõrged toitainete kogused põhjustada taimestiku vohamist või isegi veekogu kinnikasvamist.

Laboris jagame tiigist toodud veeproovi osadeks (vesi, õli ja põhjamuda) ning teeme kindlaks lämmastiku- ja fosforiühendite sisalduse ja ühtlasi reostuse ulatuse. Keskkonnalaboris pakub lisapõnevust Keskkonnaviktoriin!

  • Sobiv 9.–12. klassidele.
  • Rühma suurus: 24 õpilast.
  • Ajaline kestus: 3 tundi.

Inimestele vajaliku energia saamiseks on erinevaid võimalusi. Võime lasta end päikesepaistel soojendada, põletame puitu majade kütmiseks või toidu valmistamiseks, põletame kütuseid autode sisepõlemismootorites, aga kõige mugavam ja universaalsem on kasutada elektrienergiat. Seepärast on paljude energiatootmise protsesside lõpp-produktiks just elektrienergia.


Elektrienergia saamiseks on samuti palju erinevaid võimalusi. Viimasel ajal pööratakse üha rohkem tähelepanu elektrienergia saamisele vesinikust vesinik-kütuseelementide abil. Miks on vesinik parem kui traditsioonilised kütused? Vastuse saad uuest programmist VESINIKULABOR.

 

  • Sobiv 9.–12. klassidele.
  • Rühma suurus: 24 õpilast.
  • Ajaline kestus: 3 tundi.

Päike on Maa peamine energiaallikas – tasuta ja ammendamatu. Kõik elusorganismid kasutavad päikese-energiat passiivselt – päikesekiirgus toob soojust ja valgust ning võimaldab kasvada taimedel, mis on toiduks kõigile elusolenditele.


Tehnoloogia arenedes on inimesed õppinud päikeseenergiat ka aktiivselt kasutama – soojust salvestama ja ühest kohast teise liigutama, aga ka päikesepaneelide abil päikeseenergiat elektrienergiaks muutma. Elekter, teadagi, on kõige universaalsem ja mugavam energia tarbimise moodus.


Kuidas päikesepaneel tegelikult töötab ja elektrit toodab? Vastuse saad uuest programmist PÄIKESEPANEELILABOR
 

  • Sobiv 7.–12. klassidele.
  • Rühma suurus: 24 õpilast.
  • Ajaline kestus: 3 tundi.

Kartul on toorainena odav ega too selle kasvatajatele suuri tulusid. Aga ehk saaks seda enne müümist väärindada? Nagu ikka, tuleb appi Uurimislabor! Kartulilaboris selgitame välja, millise kartulisordi mugulad on parimate omadustega. Lisaks testime innovaatilist kartulikrõpsude kuivatamise tehnoloogiat ning uurime välja, kas kartulile täienduseks kasvatatava spinati lehed võiksid sobida kasulike toidulisandite tootmiseks.

Gümnasistid saavad katseliselt määrata kartulimugulate C-vitamiini sisalduse, samas kui põhikooliklassid mõõdavad erinevatel viisidel mugulate tihedust. Samuti on kavas huvitav ja lõbus Kartuliviktoriin.
 

  • Sobiv 7.–9. klassidele.
  • Rühma suurus: 24 õpilast.
  • Ajaline kestus: 3 tundi.

Mahetooted on muutunud uueks normaalsuseks. Kuidas pakkuda maitsvat pärmi abil kääritatud naturaalkalja ja kas poes müüdav pärm on selleks sobilik ning millist suhkrut peaks pärmile pakkuma? Ehk sobiks ka mõni moodne suhkruasendaja? Kas pärmi toodetud gaas on tõepoolest karastusjookidest tuntud kahjutu ning mõnusat "vurtsu" lisav süsihappegaas? Vastused saab Pärmilaborist. Nuputamist pakub programmis Pärmiviktoriin.

  • Sobiv 9.–12. klassidele.
  • Rühma suurus: 24 õpilast.
  • Ajaline kestus: 3 tundi.

Kuidas teha vahet anoodil ja katoodil? Kuidas leiab aset elektronide loovutamine ja liitmine?


Meie kodudes valgust ja soojust andev ning kõikvõimalikke masinaid käivitav elekter saabub elektrijaamast juhtmete kaudu. Mobiilsetes elektriseadmetes on meile abiks akud ja patareid, milles elektrit toodetakse keemiliste reaktsioonide abil.


Esimese patarei leiutas aastal 1799 Itaalia teadlane Alessandro Volta ja nüüd on sinul võimalus astuda teadlase kingadesse ning ehitada ise Volta sammas ja selle abil lamp süüdata! Lisaks korraldame eksperimendi, kus kasutame elektrivoolu keemiliste reaktsioonide läbiviimiseks, pannes kokku elektrolüüsiseadme ning valmistades soolade vesilahustest erinevaid tahkeid ja gaasilisi lihtaineid.

  • Sobiv 9.–12. klassidele.
  • Rühma suurus: 24 õpilast.
  • Ajaline kestus: 3 tundi.

Politsei otsib kunstimuuseumist varastatud hinnalist maali, mille röövimiseks kasutati mootorpaati. Kolmele kahtlusalusele kuuluvast paadist on laborisse toodud sealt leitud asitõendid. Kas mõistatuse lahendamisel piisab vaid mikroskoobist? Kuidas on maali rööviga seotud mikrovetikad? Labori kriminalistidel tuleb kurjategija tuvastada. Alustuseks tuleb valmistada areomeeter, see kalibreerida ja tuvastada viis mikrovetikate liiki. Siis läheb huvitavaks.

  • Sobiv 7.–9. klassidele.
  • Rühma suurus: 24 õpilast.
  • Ajaline kestus: 3 tundi.

Kas teadsid, et pesupähkleid (seebipähkleid) kasutatakse pesumasinates tänu looduslikule koostisainele, see on õrn pesule, sobib allergikutele ja hoiab pesu värvid erksana. Pesupähkleid ei pea enne loputamist pesumasinast eemaldama, sest loputamine toimub külma veega ja siis pähklid ei pese. Kui aga pähklitest teha jahu ja sellest pesugeel? Kui kvaliteetne peab olema jahu ja millised on loodava geeli tegelikud pesemisomadused? Saame teada PESUPÄHKLI laboris, kus nuputamist pakub lisaks ka Pesuviktoriin.

  • Sobiv 7.–12. klassidele.
  • Rühma suurus: 24 õpilast.
  • Ajaline kestus: 3 tundi + 1 tund.

Kuidas valmistada poe toodangust kauem põlev säraküünal? Kuidas peita laual olev klaasist jõulukingitus ära nii, et see on kõigi silme all jõululaual, aga ometi nähtamatu? Neile küsimustele vastamiseks tuleb Uurimislabori menukas jõuluprogrammis appi võtta nii keemia, füüsika kui matemaatika.


Lõpetuseks toimub säraküünalde võidusäristamine ja pisemaid omatehtud küünlaid saab koju kaasagi! Lisaks sisaldab „Jõululabor“ väikest jõuluviktoriini ning soovi korral ka tunnipikkust köitvat ja õpetlikku teadusetendust „Valgus ja värvid“, mille töötasid välja ja viivad läbi Tartu ülikooli noored keemikud.
 

Toimus vene keel võõrkeelena olümpiaadi lõppvoor

12. märtsil toimus Tallinna Ülikoolis Vabariikliku vene keel võõrkeelena olümpiaadi lõppvoor.
Matemaatikaolümpiaadi lõppvooru I järgu medalistid

Matemaatikaolümpiaadi lõppvooru ülesanded osutusid oodatust keerulisemaks

Inglise keele kõnevõistluse võistlejad ja žürii

2024. aasta inglise keele kõnevõistlusel kõneldi Shakespeare'i tsitaadi teemal