Autor:
Tartu Ülikooli teaduskool

Keemia lahtisel võistlusel osales 340 õpilast

21. septembril toimus Moodle’i testide keskkonnas 31. Keemia lahtine võistlus, kus osales rekordiliselt 340 õpilast − nooremas rühmas, kuni 10. klass 234 õpilast ja vanemas rühmas, 11.−12. klass 106 õpilast, kellest 20 lahendas ülesandeid inglise keeles. Võrdluseks osales 2022. aastal võistlusel 134 õpilast ning 2023. aastal 199 õpilast.

Sel aastal koostasid võistlusülesandeid Andreas Päkk, Anette Kipso, Anne-Mai Adamberg, Ardi Raag, Karl Johann Külv, Kristi Koitla, Lisette-Liis Loorits, Nikita Žoglo, Paul Kerner, Siim Kaukver, Verner Sääsk ning Vladislav Ivaništšev.

Nooremas rühmas saavutasid 8. klassis parima tulemuse Villem Erik Treier 30,5 punktiga (Tartu Raatuse Kool, õp Lauri Kõlamets), 9. klassis Tristan Rolko 61 punktiga (Sillaotsa Kool, õp Monika Laisaar) ning 10. klassis Silvia Nafthal 75,75 punktiga (Gustav Adolfi Gümnaasium, õp Martin Saar). Vanemas rühmas saavutasid 11. klassis parima tulemuse Kaarel Toomet 71,5 punktiga (Nõo Reaalgümnaasium, õp Aivar Vinne) ja 12. klassis Ivan Vnukov 65 punktiga (Tallinna Tõnismäe Reaalkool, õp Lidija Rõbnikova).

Keemiaolümpiaadi žürii tänab õpetajaid, kelle juhendamisel osales keemia lahtisel võistlusel enim keemiahuvilisi õpilasi: Aivar Vinne, Aleksandr Kirpu, Evelin Laanemets, Hanna Mathiesen, Helle Sorge, Johanna Saarts, Kairit Rebane, Katrin Soika, Kristjan Sillak ning Martin Saar.

Võistlus kestis sarnaselt varasemate aastatega 4 tundi, mille vältel said õpilased mõlemas vanuserühmas 9-st ülesandest lahendamiseks valida meelepärasemaid ülesandeid.

Nooremas rühmas oli komplekti keskmine lahendatavus 20,6 punkti. Alltoodud graafikul on esitatud noorema rühma tulemusvahemikud:

Image
Keemi noorem

Vanemas rühmas oli komplekti keskmine lahendatavus 22,2 punkti. Alltoodud graafikul on esitatud vanema rühma tulemusvahemikud:

Image
Keemia vanem

Tagasisidest selgus, et noorema rühma komplekti ülesannetest meeldisid õpilastele enim isetegemise võlu, vahtplastist kaneelirulle ja kübarsepa mürgitamine, millest viimane oli kõige kõrgema keskmise lahendatavusega ülesanne. Vahtplastist kaneelirullide küpsetamise ülesandes tuli õpilastel arvutada, kui palju polüstüreeni on vaja plaaditäie kaneelirullide küpsetamiseks vajamineva kaneelis sisalduva kaneelaldehüüdi sünteesimiseks ning millist kergitusainet tuleks kasutada, et küpsetised kõige enam kerkiksid. Kübarsepa mürgitamise ülesandes pidid õpilased tuvastama toksilist metalli elavhõbe ning kirjutama sellega toimuvate reaktsioonide võrrandeid.

Vanema rühma komplektis pakkusid õpilastele enim lahendamisrõõmu kõrgmolekulaarsete polüeenide arvutusülesanne ning ABC-tüüpi läikiva mõistatuse nuputamisülesanne, kus tuli tuvastada erilisi telluuriühendeid. Seejuures oli polüeenide arvutus komplekti kõige kõrgema keskmise lahendatavusega ülesanne. Paljud õpilased lahendasid edukalt ka järgmiseid ülesandeid: CO2 püüdmine, monomeerid ja dimeerid ning värviline aromaatika. Õpilastele osutusid keerukaimaks amfidinoliid E (vähivastase toimega raviaine) ning sünteetiliste molekulaarsete lihaste sünteesiülesanded. Amfidinoliid E (alltoodud joonis) täissünteesis pidid osalised lisaks sünteesiproduktidele ära tundma ka tuntud teadlaste järgi nime saanud reaktsioone ja ajalooliselt olulise tähtsusega reagente.

Image
Keemia joonis 1

Kaheosalise molekulaarsete lihaste konstrueerimise ülesande eraldiseisvas esimeses pooles tuli ära arvata omapärase struktuuriga supramolekulaarse rotaksaani (alltoodud joonis) sünteesietappide saadused.

Image
Keemia joonis 2

Eesti- ja ingliskeelsed võistlusülesannete komplektid koos lahendustega on leitavad keemiaolümpiaadi kodulehelt (https://www.eko.ut.ee/eko/klv/).

Kas leidsite vajaliku informatsiooni? *
Aitäh tagasiside eest!
Noored Koodi auto

Selgusid IT õpikoja „Noored Koodi“ tänavused valikusse jäänud koolid

Programmi "Talendid tartusse!" grupipilt

Tartu Ülikooli teaduskooli programmi „Talendid Tartusse!“ ettevõtlussuunas alustab rekordarv üliõpilasi

Õppejuhtide kohtumine

Tartu koolide õppejuhid kogunesid teaduskooli õppeklassis