Munakoorest teaduse ja loovuseni: aktiivõppeprogramm avardas õpilaste silmaringi

„Munakoore keraamika“ aktiivõppeprogramm
Tartu Mart Reiniku Kooli 7. klassi õpilased teaduskooli laboris (Foto: Riina Reinhold)
Autor:
erakogu

Kas teadsite, et munakoorest võib valmistada keraamikat? Tartu Ülikooli teaduskooli aktiivõppeprogramm „Munakoore keraamika“ tõi Tartu Mart Reiniku Kooli 7. klassi õpilased teaduskooli laborisse, kus ühendati loodusained ja loomingulisus, et avastada teadust täiesti uue nurga alt. Munakoor osutus üllatavalt mitmekülgseks – nii teaduslikuks uurimisobjektiks kui ka praktiliseks materjaliks.

Programmi keskmes oli STEAM-lähenemine – see tähendab teaduse, tehnoloogia, inseneeria, kunsti ja matemaatika lõimimist. Just selline käsitlus aitab arendada oskusi, mida on vaja 21. sajandi maailmas: kriitiline mõtlemine, probleemilahendus, loovus ja meeskonnatöö. Munakoor sai selle kõige sümboliks – lihtsast ja igapäevasest materjalist sai uute teadmiste ja ideede allikas.

Õpilased uurisid muna ehitust, kana tõuge ja munakoore omadusi, testisid selle tugevust ning valmistasid ise keraamilisi esemeid. Ülesanded lõimisid bioloogiat, keemiat ja matemaatikat, pakkudes lisaks käed-külge kogemusele ka süsteemset arusaama loodusteaduste omavahelistest seostest. Samuti tutvuti teadusliku tööprotsessi, katsevahendite ja tööohutuse põhimõtetega.

Õppetööd viisid läbi Tartu Ülikooli loodusteadusliku hariduse keskuse teadurid Helen ja Helin Semilarski. Õpilastega oli kaasas klassijuhataja Riina Reinhold, kelle sõnul pakkus programm noortele ainulaadset kogemust. „Käed-külge tegevused muudavad teadmised tähenduslikuks ja meeldejäävaks – see oli laste jaoks tõesti väärtuslik päev,“ sõnas Reinhold.

Üks osalejatest tunnistas: „Tavaliselt ei mõtle tunnis, mida munakoorest veel teha saaks. Siin hakkasin mõtlema, et see võib olla isegi materjal, millest midagi uut luua.“ Mitmed noored oskasid mõtestada ka keskkonnateemasid, rääkides näiteks kompostimisest või sellest, kuidas munakoori loomade söödana kasutada.

„Munakoore keraamika“ idee kasvas välja rahvusvahelisest ERASMUS+ projektist G-STEAM, mille eesmärk on arendada õpilaste loodusteaduslikku ja tehnoloogilist kirjaoskust, toetades samal ajal loovat lähenemist ja kestlikku mõtteviisi. Projekt ühendab teaduse ja kunsti, aga ka keskkonnateadlikkuse, muutes õppimise tähenduslikuks ja tulevikku vaatavaks.

Programmi elluviimist toetab Tartu linn aktiivõppeprogrammide projekti kaudu. Selle raames pakub Tartu Ülikooli teaduskool koolidele kolme loodusainete riiklikku õppekava täiendavat õppeprogrammi: „Munakoore keraamika“ 7.–9. klassile, „Upub või ujub ehk kuidas pääseda üleujutuse eest“ 4. klassile ning „Jäätise töötuba“ 8.–9. klassile. Kõik programmid rõhutavad praktilist ja elulähedast õppimist, mis muudab keerulised loodusteaduslikud teemad noortele arusaadavaks ja kaasavaks.

Tartu Ülikooli teaduskool usub, et parimad teadmised sünnivad siis, kui käed on töös ja mõte liigub piiridest kaugemale. Tulge ja kogeme koos, kuidas teadus võib üllatada!

Image
G-STEAM seminar
G-STEAM seminar (autor: Ana Valdmann)
Kas leidsite vajaliku informatsiooni? *
Aitäh tagasiside eest!